pspgalery

A PSP nem konzol...életérzés!

Friss topikok

Linkblog

Felhívás!

;)

Reklám

HTML

Need For Speed - Most Wanted 5-1-0

2008.02.27. 22:20 | Quiet | 5 komment

"A tesztet Zsolt - SzZs - küldte nekünk. Köszönjük neki."

    Most, hogy négyrészesre hízott az NFS PSP változatainak listája (az első három már Platinum), itt az idő, hogy a zsarus változat terítékre kerüljön.
   
    Általános jellemzője a négyeknek, hogy az EA által elvárható, színvonalas autós játékok. Nem abban a mezőnyben fociznak, mint a PC-s vagy éppen a nextgen konzolos bratyók. Nehezebb is a dolguk, hiszen olyan nevekkel kell felvenni a versenyt, mint a Ridge Racer és a Burnout széria. Ha nem is szárnyalják túl a konkurens címeket, mellettük bőven elférnek. Kialakult egyfajta színvonal, melyekre a játékos biztosan számíthat, akármelyik PSP-s NFS-hez is nyúl a kvartettből.
    Tudjuk, hogy lesz vagányul tükröződő, nevesített álomautó felhozatal, hagyományos nfs-track design, igényes menü, multiplayer, amerikai pattanásos dagadt szuicid hajlamú kilencéves kisfiukat lázba hozó másodvonalbeli művészeket felsorakoztató ingame-music, visszhangzó alagút, motion-blur effektes nitro, kiváló sebességérzet, és kurtított játékmenet.
   
    Megjegyzendő, hogy a Need For Speed Light széria mindig próbált valami egzotikusat is szolgáltatni, amivel más platformokon nem találkozhattunk (pl.: Tuner Takedown az 5-1-0 -ban). Kézikonzolos aspektusból vizsgálva a szériát, elégedetten állapítjuk meg, hogy a PSP korlátozott lehetőségeit kihasználják a négyek. Kapunk intrót, számtalan autót és pályát. Mivel a hardver lehetőségek adottak, többé-kevésbé elmondható, hogy a készítők a látványvilág súlyozásával adnak új ízt minden egyes résznek. Például a Rivalsban volt utat megvilágító fényszóró, meg az utcalámpákat visszatükröző aszfalt, addig ezek rovására részletesebb autók-pályák születtek az Own the City - ben.
   
    Filozófiáját tekintve azonban a nagy durranás a PSP-s NFS. Van valami  betegesen diszkrét bája annak, hogy utazunk a 7-es buszon, és közben egy olyan utcai autós játékkal játszunk, melyben mi vagyunk a felelőtlenül száguldozó főhős, a városi tuner bro'. Egy izmos sportautóban ülve próbáljuk legyőzni aktuális ellenfelünket, kerülgetjük a forgalommal kúszó többi autót, közben a busz sungja ide-oda taszagál minket. 

    A készítők hordozható jellegű használatra szánták, hiszen jóval rövidebbek a versenyek, egy-egy részt hamarabb teljesíthetünk. Nem igazán a sztorin van a hangsúly, hanem a rövid, impulzív adrenalin túltengést biztosító versenyen. Itt kell megjegyezni azonban egy elmaradhatatlan közös vonást: ezúton is kérem a tisztelt olvasókat, hogy kerüljék a játékban látott forgalmi szituációkat. Ne vásároljanak Mazda RX8-ast, hogy aztán értelmetlenül száguldozzanak vele fel-alá a városban. Vezessenek biztonságosan és felelősség teljesen. Úgysem ad Önöknek senki sem pénzt bónusz nitro-tartályra, csak azért, mert faltól-falig vezetési stílusban 2:45 alatt teljesíteni tudta a Gellért tér - Hősök tere távot.
   
    A Most Wanted a kvartett másodikjaként lépett a színre 2005 november 15-én. Ahogy a többi PSP-s NFS, ez az epizód sem egy direkt portolás a platformra. PSP specifikus megfontolások alapján készítették, gondolták újra a pályákat, a hangokat, és a játékmódokat. Az 5-1-0 (amerikában ez a rendőrségi hívókódja az üldözésnek) legfőbb attrakciója az állandó, és aktív rendőri jelenlét. TJ Hookerék soha nem látott vehemenciával vetik utánunk magukat. Gonoszok és idegesítők, néha túlzottan is. Elég sokat kell játszani a játékkal ahhoz, hogy megszokjuk őket, megtanuljuk kijátszani taktikájukat. Márpedig körzetük az autópálya, tempójuk halálos. Annyira, hogy a full-performance álomverdám végsebesség közelében lenyomott nitróval sem volt képes megugrani előlük. Hát persze, hogy Rosco seriff  egy pillanat alatt beelőz, és beletaszajt az útszéli építkezés akadályaiba.

    A karrier mód során csak nagyon kevés esetben fogjuk "hiányolni" őket. Az ellenük irányuló taktikánk fontos eleme, hogy használjuk a pályán található rövidítéseket, mert ezeket gumibotos barátaink nem veszik igénybe. Könnyen meglökhetjük őket úgy, hogy a forgalomban részt vevő járművekben fennakadnak. Persze ők sem restek ellenlépésként az úton blokádot felállítani (a hivatalos sajtóanyagban olvashatunk helikopterekről, - ezeket én nem láttam).

    Sajnos nemcsak a zsarukra jellemző a csaló AI. Ellenfeleinket sosem tudjuk igazán lehagyni, még akkor sem, ha egy-egy magánakciójukat háton pörgéssel fejezik be (pillanatokon belül feltűnnek mögöttünk). Mivel pozitív irányban is csal a gép (nem hagynak le minket nagyon, mivel "szándékosan" hibáznak), megállapítható, hogy direkt készítették ilyenre, hogy folyamatosan szinten tartsa a verseny adrenalin szintjét, ne nyugodhassunk meg egy pillanatra sem.

    A magabiztosság persze amúgy nem ajánlott, mivel van forgalom, állandóan imádkozunk, nehogy a beláthatatlan kanyar ideális ívén bukkanjon fel egy nemkívánatos civil járgány. Ha ez a csúfos esemény bekövetkezik, nyomjuk le a D-pad felfele gombját, ezzel aktiválva a Speedbreaker funkciót. Ilyenkor az történik, hogy a játékmenet belassul, mint malacka a szembeszélben, a zene elhalkul, és megfontoltan tudjuk elkerülni a karambolt a szembejövővel. A belassulási időnk töltődik, de csak addig, amíg 160 km/h felett autókázunk. A nitro is ugyanilyen megfontolás alapján töltődik újra. Gyorsan autózni egyébként is érdemes, mivel kiválóan érezni a sebességet, valamint azt, hogy az autóknak tömege van, nem úgy mint a Ridge Racer féle lebegő fikció-verdáknak.

    A játékban szerepeltetett autók fizikája nagyban eltér a valóságostól. Nem hiszem, hogy egy Mazda 3-mast (érdekes hogy ez a kocsi csak a PSP-s Most Wantedben elérhető) ilyen szintre fel lehet tuningolni. De sebaj, ez már az 1995-ös ős NFS-ben is így volt. Az autó-felhozatal egyébként a light kiadása a nagytesókénak:
    Chevrolet Cobalt SS, Volkswagen Golf V, Mazda 3, Mazda RX-8, Mitsubishi Eclipse, Ford Mustang GT, Mitsubishi Lancer, Subaru Impreza WRX STI, Audi TT, Chevrolet Corvette, Porsche Carrera 4S, Lamborghini Gallardo, Ford GT  BMW M3 GTR 1, Porsche Carrera GT, BMW M3 GTR 2 .

    Az autók személyre szabhatósága elsőrangú. Nagyon sokféle vizuális, és teljesítmény kiegészítőt vásárolhatunk szeretett autónkhoz. Spoilerek, grafikák, wide-body kitek, alufelnik, felfüggesztések, turbók, nitrók, engine upgrade -ek stb... Rengeteg időt eltölthetünk a konfigurálgatással. Igazi értelme azonban csak a teljesítményt befolyásoló fejlesztéseknek van. Jó hír a Knight Rider 2008 rajongóknak, hogy a legújabb Kittet is simán összekonfigurálhatjuk magunkat egy alap fekete Mustang felhasználásával.
   
    Az NFS széria mindig is arcade jellegű autóverseny játék volt (néha elmozdultak a szimulátorok irányába). Ezt az irányításon is tetten érhetjük. Nincs szükség az analóg stick-re. A D-pad-el teljesen jól lehet irányítani az autót. Több előre konfigurált kiosztás van. Ha itt átváltjuk "manual" konfigra, akkor mi magunk kapcsolgathatjuk a sebesség fokozatokat fel és le.

    Mint a bevezetőben már említésre került a hagyományokhoz hű NFS-track design, a pályákról elégedetten nyilatkozhatunk. Hidakon, alagutakon át visz az utunk. Városi autópályák, vidéki útszakaszok, szűk városi fordulók, kikötők, ipari területek,  akónegyedek, falvak mind-mind szinterei az őrült száguldozásnak. A jól belátható, hosszú útszakaszok állandó résztvevői az NFS szériának. Egyedül az tűnt fel, hogy majdnem mindenhol palánkok, korlátok, betontömbök, kerítések határolják a pályát. Ez az egy apróság kicsit "elkerített versenypályás" szagot ad a dolognak, nehezebbé téve a városi "tuningverdás menőcsávóvagyok" életérzés átélését.

    Az UMD-re tíz pálya fért fel. A pályák fokozatosan nyílnak meg előttünk, ahogy jutunk előre a játék fő attrakciójának számító karrier módban. Itt ugyanazt a 15 zenebohócot kell lenyomnunk, mint a PC-s változatban. Van itt mindenféle jött-ment. Japán pimp Golfos arctól elkezdve a latin amerikai autóberhelő gárén át a törvényt semmibe vevő rendőrpalántáig.
   
    Egy-egy road warriort úgy tudunk legyőzni, hogy a hozzárendelt versenyeket első helyen végezve teljesítjük. Ezek lehetnek idő elleni versenyek, kieséses futamok, szimpla körversenyek, heat-challenge-ek (adott körözöttségi szintet kell elérnünk), és egy 1-1 -es Boss Event. Miután legyőztünk egy főellenséget, akkor eggyel feljebb lépünk a ranglistán (Blacklist) és újabb versenyek nyílnak meg, illetve egy, az előző gonoszhoz tartozó bónusz verseny (plusz kiegészítőkért).

    A sztorinak nincs akkora jelentősége, nem eköré épül a játék, hiányoznak az átvezető mozik, az in-game jelenetek. Egyszerűen csak ezzel van megideologizálva a karriermód menüjének felépítése. A grafikában sikerült egy egészséges kompromisszumot találni a látvány  vs. framerate örökös vitában. Gyönyörűen tükröződik az autón a terep (csak a miénken, a többin csak egy plusz csillogás textúra van), még az alvázán is :-). Verdánk kerekei is kaptak egy kis árnyékolást. Az ablakokon keresztül látni még a sofőr sziluettjét is.
    A pályák kellően részletesek, nagy látótávolságúak, itt-ott mozgó tereptárgyakkal. Égnek az autók fényszórói, viszont nem világítanak meg semmit. A rendőrautók piros-kék fénye pompásan visszatükröződik a fényezésen. Egyetlen egyszer tapasztaltam szaggatást, de ekkor kb. egy kilométer útszakasz volt a képen meg 8 autó. A hangok jó minőségben szólalnak meg, bár egyszerre szerintem több csatorna is szólhatna.
    Kevés a környezeti zaj. Viszont jól hallani, ahogy elhúzunk egy-egy autó mellett. A rendőrök rádióforgalmazása kellően változatos, sokat dob a hangulaton. Az EA-POCKET-TRAX zenék megegyeznek a nagytestvér zenéivel. Érdekesség, hogy kapott a 27 track egy önálló zenelejátszót, ha külön akarnánk meghallgatni a számokat. Minden egyes szám licencelt.

    Sajnos a Multiplayer részt nem tudtam érdemben kipróbálni, mivel nem volt elérhető EA-Nation MW 5-1-0 játékszerver. Nagy kár, pedig az online mód szavatolhatná a hosszú idejű szórakozást. Ettől függetlenül van ad-hoc mód is, ekkor négy játékos versenyezhet egymás ellen.

    Zárásként megemlítem a Platinum kiadás legfőbb előnyét, a vételárat. Kapunk magyar kézikönyvet, szép dobozt, meg egy teljesen kritikán aluli UMD lemez designt. Értem én, hogy nincs sok hely a grafikának a lemezen, de könyörgöm: legalább egy hitvány autócska elfért volna rajta! Kárpótlásul egy-két töltőképernyőn felbukkan Mia, a pattanásos kövér tinik kedvenc NFS poligon pipije.
    Összességében kiváló választás a játék azoknak, akik kivárják, amíg a Pro Street PSP Platinum sorsa nem jut.

SzZs


Pontok:

Grafika:             9/10
Hangok:            7/10
Játékélmény:    10/10


Ami tetszett:
-Vezethetünk rendőrautót (Tuner Takedown)
-Hosszú karrier mód
-Need For Speed játékélmény, kivitelezési minőség

Ami nem:
-Nincs replay
-Csaló AI

Címkék: need for speed most wanted

A bejegyzés trackback címe:

https://pspgalery.blog.hu/api/trackback/id/tr7357403

Kommentek:

A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok  értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai  üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a  Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.

Ace 2008.02.28. 18:58:57

Kedves Zsolt, nagyont teccett a teszted, igazán profi munka, csak így tovább. Régebben nekem is meg volt ez a játék, de hamar túladtam rajta, mert annyira nem jött be. Nekem a best az az Underground Rivals. Lehet hogy a közeljövőben írok is róla, ha már így ráhajtott a blog az EA általam legjobban kedvelt sorozatára, az NFS-re. Nem egy mai játék, de mi nem is a legfrissebb játékokra fektetjük a hangsúlyt., Nem mindig az új a jobb.

zsoltoss 2008.02.28. 19:02:10

Igazad van Ace, és az én véleményem is az, hogy remek lett ez a teszt! Grat Zsolt!

bmws 2008.11.07. 16:39:11

hol kell letölteni nfa most wanted-et???
süti beállítások módosítása